Vad man gjorde innan det fanns lastpallar?

29 september 2021 william eriksson

Innan den första lastpallen hade konstruerats fanns det inget enhetligt sätt att flytta och lyfta saker med, men man hade inte börjat använda så mycket maskiner heller. Många lyft gjordes med rep, nät, block och talja. Men så kom gaffeltrucken in i bilden.

Redan på trettiotalet började man använda gaffeltruckar för att förflytta last. Men världen var inne i en ekonomisk depression så det blev inte så mycket handel och utveckling. Det mesta stod stilla och de som lyckades få jobb var inte så noga med om det var tungt. På fyrtiotalet började man se behovet av enkla lyft igen. Kanske det pågående kriget skyndade på utvecklingen.

I Sverige utvecklade man då den första riktiga lastpallen som kom att bli europeisk standard. Det var ett samarbete mellan ett truckföretag, SJ och en träindustri som skapade lastpallar. Den stabila konstruktionen, den europeiska standarden och det återvinningsbara naturmaterialet gör dem oöverträffade. Företag som säljer dem har olika tillbehör och storlekar som går att beställa.

 

 

När det skall transporteras gods behövs det nästan alltid lastpallar

Idag skulle vi inte klara alla leveranser om det inte gick att använda gaffelfunktionen vid av- och pålastning. Har man en gaffeltruck så blir det lätt att lyfta av och på och sedan köra iväg till ett lager eller butiksyta. 

Vanligast är EUR-pallen som lämpar sig bra för exempelvis transport av dagligvaror. Lasten står stabilt och har man dessutom en pallkrage runt så kan pallens utrymme verkligen användas maximalt. 

Företag som säljer lastpallar har ett urval av olika pallar men kan också specialtillverka. Man kan välja material och storlek efter behov. EUR-standarden markerar att pallen har hög kvalitet. Det finns också så kallade B-pallar som är i gott skick men där det kan finnas flisor. På dessa pallar korsar man över EUR -märkningen men de håller fortfarande god standard.

Fler nyheter